mandag 7. mai 2012

Huleprosjekt - Lyskrone.

Så har man da utført atter et prosjekt i min lille hule. Denne gangen var det belysning til min lille veranda som sto øverst på tapetet.. Litt kjedelig å sitte i mørket nå på våren. Så jeg besøkte Anne Lise, på Bruktbo - Mule. Assistenten har jo bestandig så mye lekkert inne i butikken, og det er jeg jo så sjeleglad for. Vel, der fant jeg denne:
Noen hadde kasta denne flotte smijernskrona. Den manglet noen lysholdere,og var kanskje ikke det vakreste jeg har sett, men jeg så potensialet! Da var det vel bare å sette i gang, for ideéne poppet opp, og nesten boblet over i mitt lille hode. :) Lysekrona ser ut til å være hjemmelaget, ikke sånn masseprodusert som en finner i "alle" butikker. Jeg har ikke helt sansen for å ha akkurat det samme som "alle andre"...

Vel, jeg satte igang, med å skru av lysholderne som var igjen, så litt skrubbing og vasking, før jeg kunne grunne den, og da ble den sånn:
 Ikke så dum i grått heller? Meen, langt unna det jeg ville ha. :) Vel, fargen var jo bestemt, så da måtte jeg finne en løsning på hva jeg skulle ha i stede for lysholderne, siden det manglet to. Norgesglass ble løsningen tenkte jeg, og så begynte jakta på de perfekte norgesglass. Jaja, hvor vanskelig kan vel det være? De fleste har vel norgesglass liggende? Men, ikke jeg... Visste mamma har noen, men hun hadde ikke 5 i samme størrelse. Dessuten hadde jeg fått streng beskjed om at jeg ikke fikk røre norgesglassene hennes. Argh... Vel vel, brukte sikkert en hel dag på jakt etter norgesglass i riktig størrelse, og omsider kom jeg over en fantastisk butikk, 3 mil hjemmefra, som hadde norgesglass til meg. Lykklig og glad kjøpte jeg 6, så jeg i allefall skulle ha ett i reserve, om jeg nå skulle være så uheldig å knuse ett.

Vel hjemme fant jeg frem glassborr, og begynte å ta hull på glassene. Da det 4. glasset var gjennomhullet tenkte jeg at dette gikk jo "smertefritt"... Tanken hadde ikke mer enn sluppet fri inni mitt lille hode, før det gikk galt... Det 5. glasset sprakk under borring. Typisk min flaks... Jaja, siden jeg hadde vært så lur å kjøpe 6, så hadde jeg jo ett i reserve... Takk og lov for det! :) Så jeg hentet det siste, og satte igang. Men, jaggu sprakk det også. Redningen ble den snille naboen min. Hun hadde ett glass i samme størrelse, og hentet sitt, så jeg kunne få ferdig lysekrona mi. :)

Men, den gang ei... Flaksen min var tydeligvis oppbrukt, så det gikk ikke bedre enn at glasset eksploderte. Vrææææl, nå var gode råd dyre. Jeg husket jeg hadde sett et glass i kjelleren til mamma, som hadde samme størrelse. Så jeg kjørte oppover, lusket ned i matboden, og stakk mammas eneste glass i riktig størrelse under armen, og gikk med senket hode forsiktig ut til bilen, med en bitter smak i munnen og en følelse av å være ekstremt kriminell. Tenk det, gjøre seg til tyv for et norgesglass.. Huff, hvor langt kan en synke? Jaja, nå hadde jeg i alle fall nok norgesglass, så jeg satte borret på glasset, og starta borring med stor iver. Borra vel og lenge, og tok lange pauser, for nå skulle ingenting gå galt. Etter mange runder med borring, så jeg at jeg nesten var igjennom glasset, så jeg satte igang med "siste finnish". Tok meg god tid, stoppa opp ofte, for å se hvordan glasset hadde det. La nesten ikke noe trykk på drillen, og hørte på lyden at nå var borret på tur igjennom siste flak av glass. La forsiktig litt trykk på borret, lirke det litt mot kantene, og boff, så eksploderte jaggu meg det glasset også... Nei!!! hvor mye uflaks skal et menneske ha??? Sikkert straffa for min lille kriminelle handling!

Jaja, så var det ikke noe annet valg, enn å kjøre tilbake til den butikken, hvor jeg på ærligvis hadde kjøpt mine første 6 norgesglass.... Fikk bare håpe at de fremdeles hadde noen igjen av disse overpopulære glassene, i den størrelsen jeg måtte ha..

Vel fremme viste det seg at de hadde kun 3 glass i riktig størrelse, så jeg valgte å ta med dem alle 3. Tenk om jeg ikke skulle klare det på første forsøk? Tenkte og grublet litt mens jeg kjørte hjem, og kom fram til at jeg kanskje burde prøve en glassmester? Så sånn ble det. Jeg fortalte min ulyklige historie, og spurte pent om de kunne hjelpe meg å ta et hull i et glass, 8 mm - senter bunn...De mente de kunne gjøre et forsøk, men da måtte jeg være klar over at de ikke tok noe ansvar for om noe gikk galt. De ansatte lurte på hvordan jeg hadde klart å få hull på glassene da de så det var Norgesglass jeg skulle borre i... Jeg forklarte hvordan jeg hadde gått fram, og de ansatte bare rista på hodet... Jeg fikk beskjed om at jeg hadde klart det umulige, for Norgesglass er herdet glass, det skal ikke være mulig å ta hull på dem... Jøss tenkte jeg... Jeg hadde nå i allefall klart 4 uten problem. Det gikk bra med glassmestrene, og de klarte sannelig å ta hull på det siste glasset. De hadde sikkert empati med min triste historie, for jeg slapp å betale for jobben de utførte for meg. JIPPI!!!! Nå skulle jeg hjem å ferdigstille lysekrona mi!

Og sånn ble den ferdig:
Lilla!!!!! Gleder meg til å tenne lys i den nå fremover. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar